www.victorycs.nl


  • Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size

Het is teleurstellend te moeten constateren dat de verzekeraars slechts fraude aanpakken bij hun cliënten en niet de frauderende of slachtofferbenadelende belangenbehartiger of advocaat! = Citaat Victory Juridisch Advies

Lees meer bij onze sectie: is dit bedrog of eerlijk zaken doen?


Meerderheid schadeverzekeraars heeft fraudebeleid op orde
Door Verbond van verzekeraars Gepubliceerd 30-06-2009 Economie


Verbond van verzekeraars
 
Afgezet tegen marktaandeel haalt een ruime meerderheid van de Nederlandse schadeverzekeraars de afgesproken doelstellingen rond de bestrijding van verzekeringsfraude. Bij veertig procent ligt het fraudebeleid zelfs op het hoogste niveau. Dat blijkt uit een onderzoek van het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude (CBV) van het Verbond van Verzekeraars. Voor het onderzoek zijn meer dan veertig schadeverzekeraars benaderd die samen zo’n negentig procent van de markt bedienen. Een kwart scoort nog onvoldoende en doet te weinig aan bijvoorbeeld preventie en opsporing. Het CBV verwacht dat ook deze maatschappijen op korte termijn het fraudebeleid op orde krijgen. Grotere verzekeringsmaatschappijen scoorden relatief het beste.

Het CBV toetste de verzekeraars aan de vijf punten die centraal staan in het ‘Deltaplan bestrijding verzekeringsfraude’ dat voor de verzekeringsbranche is ontwikkeld. Er werd gekeken naar de vertrouwensrelatie tussen de verzekeraar en de klant, de borging van fraudebeheersing in de eigen organisatie, fraudepreventie, de processen van fraudedetectie en de bewijsbaarheid. Op basis van de score op deze deelpunten kregen de onderzochte verzekeraars een classificatie die uiteen liep van niveau 3 (alles op orde) tot niveau 0 (onvoldoende sturing op fraudebeheersing). Zes verzekeraars – Achmea, AEGON, Allianz, ASR, de Europeesche en Interpolis – kwamen met hun score uit op het hoogste niveau. De andere verzekeraars scoorden op niveau 2 of lager.

Bemoedigend
Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars noemt de uitslag van het benchmarkonderzoek “bemoedigend maar geen reden om achterover te leunen”. Weurding: “Veel verzekeraars hebben hun fraudebestrijding goed op orde. Dat hadden zij al of ze zijn door het Verbond extra geprikkeld om de zaken nog beter aan te pakken. Dat is winst. We denken dat de nodige verzekeraars snel in staat zijn om verdere verbeterslagen te maken om op het hoogste niveau 3 te komen. De achterblijvende verzekeraars weten wat hen te doen staat en hebben onze onverdeelde aandacht.”